Ik heb net geluisterd naar Dan Buettner, hij is auteur en onderzoeker bij National Geographic en heeft de Blue Zones ontdekt: 5 locaties in de wereld waar mensen gezond oud worden. (Het Italiaanse eiland Sardinië, Okinawa in Japan, Loma Linda in Californië, geïsoleerde Nicoya in Costa Rica Peninsula en Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland).

 

Mensen in deze omgevingen worden gemiddeld tussen de 90 en 100 jaar oud in goede gezondheid zonder tussenkomst van medicijnen en invaliditeit.

Dat heeft onder andere te maken met natuurlijk bewegen(ipv naar sportschool gaan werken ze daar nog lang door in de tuin leven ze in een omgeving die hen voortdurend stimuleert om te bewegen zonder er bij na te denken);
Je doel kennen(in Japan noemt men het “Ikigai” en in Costa Rica “plan de vida,” Vrij vertaald betekent het datgene waarvoor je ’s ochtends opstaat; en zo min mogelijk stress
Overal is stress, dus ook in de Blue Zone. Veel en langdurende stress leidt echter tot chronische ontsteking en andere ernstige (leeftijdgebonden) aandoeningen. Mensen uit de Blue Zones hebben dagelijkse routines of rituelen om die stress af te schudden. (In Okinawa mediteert men bijvoorbeeld een paar momenten per dag).

En zo zijn er nog meer redenen waarom mensen daar gezond oud worden (voor meer informatie check www.bluezones.com)

 

Dan Buettner heeft ook de Blue Zones van Geluk gevonden. Er zijn locaties op de wereld waar mensen gelukkiger zijn dan op andere plekken. Die plekken van geluk hebben vaak zonnig weer, er is water of er zijn bergen.

 

Geluk an sich is onmeetbaar, maar facetten van geluk zijn wel te meten zoals de belangrijke meetpunten ‘tevredenheid met je leven’, ‘hoe ervaar je je levensgeluk’ en wat je ‘doel’of je ‘purpose’ is (je ‘ikigai’).

Hij gaat ook voor het lange termijneffect van geluk, want geluk is op de korte termijn met positieve psychologie wel te beïnvloeden maar hij vergelijkt positieve psychologie met een dieet: een dieet is ook niet levenslang vol te houden (na 7 maanden is 97% van de mensen gestopt met het volgen van het dieet).

 

Zelf ben ik groot voorstander van positieve psychologie. Juist de bewustwording bijvoorbeeld dat jij zelf kan bepalen hoe jij de dag in gaat, met een vrolijk humeur of met een pesthumeur is voor mij een groot goed.
Het is dan ook meer een lifestyle geworden dan zomaar een korte bewustwording en dus heeft het voor mij ook lange termijneffect.

 

Maar nu komt wat ik vooral graag wil delen met dit stukje tekst. Dat doel, of ikigai, of purpose komt voor bij een lang en gezond leven en bij geluk.

Ik zeg, dat is wel een belangrijk puntje om wat introspectie op te verrichten. Want het wordt zo makkelijk weggeschreven maar weet jij wel wat je doel is? Wat is de reden dat jij hier op deze wereld rondloopt? Wat streef jij na en wat laat jij na? Er wordt zelfs in onderzoeken gesproken dat het hebben van een doel 7 jaar extra levensverwachting kan opleveren.

 

Om je op weg te helpen heb ik hier voor je een opzetje dat je zelf kan invullen. Het is vakantieperiode dus je hersenen zouden ervoor open kunnen staan 😉

Wellicht is het een idee om het met je partner of goede vriend/in in te vullen, of lekker in je eentje. Want zeker in het bewustzijnstijdperk is het geen overbodige luxe om je bewust te zijn van je doel.