Tijdperk van verandering of verandering van tijdperk

Zelfsturing, zelfmanagement, de regie lager in de organisatie, één van de ‘mode’onderwerpen van dit moment in organisatieland. En zoals het bij mijzelf werkt met mode, daar word ik altijd een beetje wars van. Ik maak zelf wel uit wat ik ervan vind.

Toch geloof ik er wel in dat we de bekende organisatiestructuren met hiërarchie en aanSTURING, management by control (of excel) of erger management by fear vaarwel kunnen zeggen.

Geef de mensen meer autonomie en meer verantwoordelijkheid. Heb meer vertrouwen in het kunnen van mensen.

Zeker met de koers die de economie vaart met alle snelle veranderingen. De afgelopen 50 jaar is er meer veranderd dan de 500 jaar ervoor.

 

Industriële tijdperk

De verandering van landbouweconomie of -tijdperk naar industriële economie vroeg om meer hiërarchie, om meer planning, regels en controlemechanismen.

Die regels, planning en controlemechanismen bepalen de samenwerking.

Planning en uitvoering waren strikt gescheiden, het aansturen gebeurde top-down. Je moest doen wat je gevraagd werd en daarvoor werd je betaald.

Sowieso was de cultuur toentertijd hiërarchischer, aangezien de dokter bijvoorbeeld de enige was met een auto in het dorp en de geleerden als doctoren, notarissen, advocaten werden aangesproken als weledelgeleerde, weledelgestrenge of iets anders wat het klassenverschil benoemde.

 

 

Informatietijdperk

De informatie-economie die volgt op de industriële economie is meer dan ‘u vraagt wij draaien’. Daarin spelen ook innovatie en verantwoordelijkheid een belangrijke rol; als het anders en makkelijker kan dan moeten we dat zeker proberen.

Het is echter nog steeds gericht op prestatie. Het leiderschap is doelgericht, gefocust op oplossen van concrete problemen en het stellen van taken boven relaties.

En dat is bijzonder, zeker met het nieuwe werken. Vroeger werd je betaald om te werken nu word je betaald om samen te werken.

Was communicatie voorheen een logistiek proces van informatieoverdracht, nu is communicatie meer dan alleen maar informatie overbrengen en gaat het ook om de relatie.

En de kwaliteit van de relatie bepaalt hoe vitaal een organisatie is.

 

Bij alle genoemde ‘tijdperken’ of paradigma’s geldt een ander leiderschap. En elk tijdperk overstijgt het vorige.

 

Bewustzijnstijdperk

De economie die nu aanklopt is de ideeën-economie of de bewustzijnseconomie. Ook daar hoort ander leiderschap bij. Het is een economie waar snelheid inzit. Een 5-jaren plan heeft geen zin omdat een bedrijf zoveel verandering doormaakt dat je dat nu niet kunt voorspellen, dus wat werkt dan wel?

Inderdaad, meer zelfsturendheid of meer zelfmanagement toepassen in de organisatie. Maar alleen daarmee ben je er niet. Want het is geen strategie die je toepast, hoewel er wel vaak op die manier mee gewerkt wordt.

Het is meer als een cultuur of een context. Als cultuur en strategie met elkaar botsen dan wint cultuur. En als de bloem niet wil bloeien dan verander je de context (meer of minder water, andere grond, andere temperatuur) en niet de bloem.

In de bewustzijns-of ideeëneconomie zijn de mensen geen nummer of kostenpost of resource (gaan we dan eindelijk afscheid nemen van de HR afdelingen, waarin je impliciet de mensen ziet als resources en niet als potentieel? Bij deze noem je afdeling HP, human potential, hoeveel meer vertrouwen in het kunnen van je mensen straal je daarmee uit…)

Je wordt als mens in het bewustzijnstijdperk meer als potentieel en als energiepost gezien ipv kostenpost. Hoeveel potentieel zit er in jouw organisatie wat nog niet bevrijd is? Iemand in een ‘ik heb er zin in’-energie kan bij wijze van spreken 10x meer doen en bedenken in een half uur dan iemand in weerstand. Het is misselijk wat je dan allemaal laat liggen…

Zoals eerder genoemd bepaalt de kwaliteit van de relatie hoe vitaal de organisatie is. En het gaat erom dat je flexibel en veerkrachtig op de veranderingen kan inspelen, niet dat ze je overkomen. Dat je een fitte business creëert.

Wat moet je doen om van jouw business een fitte business te maken? Check www.fittebusiness.nl of we plannen een koffiedate! (06 44582559 of info@coos.co.nl)