Stel dat je weet dat je zo meteen 2 euro krijgt zonder er iets voor te doen. Dan denk je niet zo snel ‘dat wil ik niet’. Maar als we die 2 euro nou eens in een experiment stoppen… 

Aan één persoon geven we 10 euro, en die persoon mag dat delen met een andere persoon. En als die andere persoon het bedrag aanneemt, mag de eerste persoon het overige bedrag houden. Wanneer de ander persoon het bedrag weigert, krijgt niemand iets. Dus onderaan de streep worden 2 mensen rijker als je het rationeel bekijkt. 

Alleen zo rationeel kunnen we niet meer denken als we in het experiment zitten.

 Dit experiment heet de ‘ultimate game’ en het blijkt dat we, ook al hadden we van tevoren niks, pas ‘tevreden’ zijn als we een deel dat groter is dan 30% krijgen. Bij een verdeling van 30% of meer aan de ander wil de ander het bedrag pas aannemen. Zit het onder de 30% dan wordt het ervaren als oneerlijk en gunnen we diegene die verdeelt ook niks. En hoe hoger de bedragen komen te liggen hoe meer we neigen naar een ‘eerlijke’ 50/50 verdeling.

We denken wel dat we rationeel zijn maar dat zijn we niet, dat blijkt wel uit bovenstaand experiment. En dan is het wel vreemd dat we onze organisatielandschap ook zo inrichten alsof we rationele wezens zijn. Marketing, HR, performance management, Sales, medewerkerprogramma’s, producten, ze gaan er allemaal vanuit dat je met rationele wezens te maken hebt.

De mens is niet volledig rationeel, maar heeft emoties, waarden, normen, voorkeuren, ervaringen, waarnemingen, waarheden en het is slim om daar in je organisatie rekening mee te houden. 

Hoe je dat doet? Door meer kennis van gedragswetenschap, snappen hoe teamdynamiek werkt, weten wat je medewerkers motiveert en inspireert, een veilige omgeving creëren, kennis van je eigen beweegredenen enz.

Fitte Business geeft je inzichten in wat jij kan doen voor jouw organisatie om je organisatie nog fitter en slimmer te maken. Wil je weten hoe? Neem contact met me op dan kunnen we over jouw vragen sparren en heb je de eerste sessie nog gratis ook (ok, het kost je een cappuccino…)