“Oh, jongens, los het zelf onderling even op. Hier kan ik mn tijd echt nu niet aan besteden”. Dat was de gedachte die als eerste bij mij op kwam toen ik in soortgelijke situatie zat.

 

Er is een onderlinge ontevredenheid gaande in je team. Op sommige onderdelen in je team is het heel druk en moeten mensen even extra uren draaien. Andere collega’s uit je team bieden heel collegiaal hun hulp aan omdat er enkele teamleden zijn die overuren draaien.

Maar zodra die hulp wordt aangeroepen krijgen ze een negatief antwoord:’ nee nu kan ik niet want ik moet…(vul maar wat in)’ Er is altijd een geldig argument waarom ze op dat moment niet kunnen helpen.

 

Tja, en zo’n situatie zou je het liefst door je team zelf op laten lossen, maar dat lukt dus niet.

 

Wat dan te doen?

 

Maak het niet moeilijker dan dat het is. Alleen rocketscience is rocketscience.

Hier zul je je als leidinggevende dus echt even mee moeten bemoeien. Anders verzuurt de situatie en ben je nog verder van huis.

 

De toezegging die de collega’s hebben gedaan die het minder druk hebben kan niet worden waargemaakt, dus haal die toezegging weg. En laat ze daarin zelf ook toekennen dat het niet lukt en dat er dus naar een andere oplossing gezocht dient te worden.

De oplossing is situatieafhankelijk. Maar waar je altijd een keuze in hebt is dat je de oplossing alleen kunt vinden, of je komt tot een oplossing in overleg met het team.

Wat je moet voorkomen is dat het probleem wordt neergelegd bij de medewerkers die overuren draaien. Want dat is wel een veelgemaakte fout.

Je maakt deel uit van het team en dat team draait overuren, dus wat kun je er als team aan doen om dat te voorkomen. Want de volgende keer is het iemand anders die de overuren moet draaien en dan wil je ook kunnen terugvallen op je collega’s.

Je bent onderdeel van een keten, gedraag je dan ook zo.

 

En daar heb je als leidinggevende een heel belangrijke rol in te vervullen. Door voorbeeldgedrag te tonen en door aandacht te geven aan de omstandigheden. Laat je medewerkers zien dat je betrokken bent en aandacht hebt voor wat er gaande is en dat je faciliteert in de oplossing.

 

 

Het is een oude economie gedachte om de beste in zijn/haar vak of werk de manager van de afdeling te maken. Het gaat bij managen -of leidinggeven zoals ik het liever noem- niet over de beste te zijn in je vak maar dat jij een groep mensen kan motiveren en stimuleren nog meer uit het werk te halen dan dat ze op voorhand dachten.

Dat jij als leidinggevende op de hoogte bent van de ontwikkelingen om je heen en dat je daar je team in kan begeleiden. Want jij hoeft zelf de productie of dienst niet te draaien van het team waarvoor jij verantwoordelijk bent, dat doet je team wel. Wat jij doet is de randvoorwaarden en de omgeving en cultuur scheppen waarin dat team kan floreren.

 

Met het programma Fitte Business leer je in drie maanden onder meer hoe je met dit soort situaties om kan gaan zodat er daarna nog meer betrokkenheid en bevlogenheid in je team is. En dat je dit soort gesprekken helemaal niet meer hoeft te voeren. Kijk op www.fittebusiness.nl voor meer informatie of mail me info@coos.co.nl